fbpx

7 důvodů, proč jsem fanda do vnitřní motivace

Vnitřní motivace

Váháte nad tím, jestli stojí za to věnovat se vnitřní motivaci? 

Přemýšlíte, jestli energie, kterou vložíme do toho, aby se naše děti učily přirozeně bude mít nějaký význam?

Vnitřně cítíte, že vnitřní motivace je při učení zásadní, ale chybí Vám argumenty?

Co jsou pro mě ty největší důvody?

Moje důvody, proč fandím vnitřní motivaci, určitě vychází z potřeby, aby se lidé v mém okolí měli co nejlépe. Zároveň možná víte, že matematici jsou líní, nechtějí dělat ani jeden výpočet navíc. A podobně jako s matematikou to mám i jinde. nehledám nejjednodušší cestu, ale takovou, která směřuje k cíli a dává mi smysl.

Tady jsou mé důvody:

1. Chci podporovat učení jako přirozený proces.

Jeden ze znaků živých organismů je schopnost růst, rozvíjet se. Učení je způsob, jakým se rozvíjíme, abychom obstáli v tlupě a našli si svoje místo.

2. Učení z vnitřní motivace je podobné hře savců.

Všichni savci se učí při hře a je to zásadní pro jejich přežití v přírodě. I lidská mláďata jsou nejlépe nastavená učit se, když je to baví, tedy když se učí z vnitřní motivace.

3. Chci, aby děti zažívaly flow.

Když se do něčeho ponoříme, tak jsme schopni se tomu věnovat hodiny, aniž bychom cítili únavu, protože nás to zároveň naplňuje. Chci, aby děti tohle zažívaly při učení, protože vidím, jak efektivní to může být.

4. Chci šetřit svojí energií.

Použiji můj oblíbený citát od jedné maminky: „Když se moje dcera nechce učit, tak je to jako bych táhla brzdící lokomotivu.“ A to je hodně vyčerpávající pro všechny strany.

5. Nejsme stejní ani z pohledu vnitřní motivace.

U každého z dětí vzniká motivovanost na základě trošku jiné kombinace potřeb, projevuje jiným chováním, a to mi přijde fascinující.

6. Chci šetřit svoje peníze.

Když rozumíme principům vnitřní motivace a potřebám našich dětí, tak ušetříme peníze za zbytečné pomůcky, aktivity, knihy, …, které jsou sice podle různých doporučení skvělé, ale konkrétně může se stát, že ne pro naše děti.

7. Nechci, aby si děti zvykly na manipulaci.

Když děti odměňujeme dobrými známkami, bonbóny, pochvalou a motivujeme je tak k učení něčeho, co mi považujeme za důležité. Tak možná budou splňovat většinu cílů vzdělávacích programů, ale také náchylné, k poslouchání pokynů někoho, kdo nemusí být fajn. Když z toho bude koukat na první pohled lákavá odměna, tak třeba bez přemýšlení poslechnou a budou dělat něco, co pro ně není výhodné, nebo dokonce něco, co někomu škodí. Nechají sebou manipulovat, aniž by jim to přišlo divné, a to já pro svoje děti nechci.

Myslím si, že povědomí o principech, ze kterých vychází vnitřní motivace, není široce rozšířené. Já jsem tak velký fanda, že jsem vytvořila kurz Výzvy vnitřní motivace, který je založený na informacích ze současných výzkumů, ale zároveň plný praktických tipů, jak dostat teorii do reality.

Právě teď máte letos poslední možnost naskočit:)

Zajímá vás více informací o kurzu?

Chcete podporovat děti, aby se učily s radostí i lehkostí?

Chcete minimalizovat třecí plochy a neshody kolem školy a učení?