fbpx

Učení v tématech Lidské tělo

Téma: Emoce v našem těle

Úvodní video

Ve videu si můžete poslechnout, jaké aktivity vás čekají a rozhodnout se, čemu se s dětmi chcete věnovat.

 

Pokud byste chtěli zkusit všechny 4 aktivity, tak můžete jít například v tomto sledu:

  1. Příběh o stezce odvahy
  2. Všímání si emocí v našem těle – propojené s příběhem
  3. Měření dechové a tepové frekvence
  4. Hra s vyprávěcími kartami
  5. Vyrob si svůj strašidelný les

1. video: Příběh o stezce odvahy

Příběh vypráví o stezce odvahy na jednom táboře. Nejde o žádný extra strašidelný příběh, spíš o myšlenku, že každý z nás se bojí něčeho trochu jiného a že stejnou realitu mohou různé děti vnímat různě.

Příběh je delší proto, aby se dostalo na více emocí a porovnání dvou dětí a jejich prožívání.

Osnova příběhu

2. video: Všímání si emocí v našem těle

Ve videu se vracím k některým částem příběhu o stezce odvahy. Můžeme děti vyzvat, aby se zkusily znovu vžít do dětí z příběhu a zatvářit se tak, jak si myslí, že by se tvářily děti.

Můžete se u toho vzájemně fotit a porovnávat, jak výstižný je váš výraz v obličeji.

K dispozici máte pdfko, kde je popsáno, jak se projevuje 5 emocí v našem těle.

Je možné, že pro vaše děti bude jednodušší vzpomenout si na svoje vlastní příběhy a popisovat, co se v tu chvíli dělo.

Nebo třeba zažijete během dne nějakou chvíli, kde mají děti velký vztek, nebo jim je něco líto. Až přijde emoce, tak je můžete vrátit k tématu videa a zkusit se zeptat, jestli něco ve svém těle vnímaly.

Emoce v těle

3. video: Dechová a tepová frekvence

Pro malé děti to není úplně jednoduchý úkol, ale vede je to k pozornosti k sobě nebo k všímavosti ke kamarádovi, kterého pozorují, což je super.

Můžete si pomoci tím, že si na břicho dáte plyšáka a budete pozorovat, jak se pohybuje.

U měření tepu ukazuju měření na krku, protože mám zkušenost, že se dětem na ruce ne vždy daří tep nahmatat (možná protože mají drobnější prsty), ale klidně si přidejte druhý způsob.

Co pozorujeme?

  1. Svoji dechovou a tepovou frekvenci, případně to sledujeme u kamaráda.
  2. Porovnáváme s dechovou a tepovou frekvencí dospělého.
  3. A dále porovnáváme dechovou a tepovou frekvenci po sportovním výkonu.

(Pro děti to musí být námaha, tak si upravte aktivitu podle jejich fyzické zdatnosti).

Pokud je pro děti počítání po celou minutu dlouhé, počítejte pouze 30 sekund a vynásobte 2, nebo i 15 sekund a násobte 4. Procvičíte si i matematiku.

V závěru videa mluvím o 3 způsobech, jak se uklidnit. To může být moc fajn s dětmi natrénovat.

4. video: Hra s vyprávěcími kartami

Bude moc fajn, když hra bude navazovat na nějakou aktivitu, kde si s dětmi popíšete emoce tak, aby všichni věděli, co si pod jednotlivými emocemi mají představit. Je dobrý nápad si pro první hru vybrat jen část emocí.
Máte k dispozici 2 hromádky karet – předměty a emoce.
Zamíchejte karty a položte je obrázky dolů.
Hráč (nebo skupinka hráčů) si vždy vytáhne 3 karty předmětů a 1 emoci a má za úkol vymyslet jednoduchý příběh, kde se budou vyskytovat dané předměty a hlavní hrdina bude prožívat vylosovanou emoci.
Později klidně můžete hru upravit, že vylosovaná karta emoce bude schovaná a ostatní děti budou hádat, o kterou emoci se jedná.

Kartičky na hru popisky

Kartičky na hru (jen obrázky)

5. video: Tvoření strašidelného lesa

Vyrobte si prostorový obrázek lesa.
Potřebujete čtvrtky, barvy, nůžky, (případně časopisy, když děti nebudou chtít malovat) a něco co vytvoří mezeru mezi částmi obrázku – kousky kartonu a lepidlo nebo oboustranka, kousky pěnovky a oboustranka, lepičky na plakáty.
Je super hotové obrázky využít k rozhovorům o tom, z čeho mají děti strach.